«Με
κουκί και με ρεβίθι φτιάξε ένα παραμύθι,
ιστορίες
πιο πολλές με καρτέλες μαγικές!»
Με αφορμή τον Προπ και
τις λειτουργίες του, αλλά και τη «Γραμματική της Φαντασίας» του Τζάνι Ροντάρι,
στο «Ένα κείμενο, μία εικόνα» αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας
πρωτότυπες καρτέλες αναπαραγωγής παραμυθιακού λόγου, ιδανικές για μικρούς και
μεγάλους, για παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς, εν δυνάμει συγγραφείς και όχι
μόνο.
Η διαδικασία είναι απλή.
Κάθε βδομάδα θα παρουσιάζουμε μία εικόνα. Μπορείτε ελεύθερα* να την αποθηκεύετε
στον υπολογιστή σας, να την εκτυπώνετε (προτεινόμενο μέγεθος εκτύπωσης Α4) και
να την πλαστικοποιείτε. Σταδιακά, θα έχετε στα χέρια σας μία «μαγική τράπουλα»,
ένα πολύτιμο εργαλείο που θα σας βοηθήσει να εμπνευστείτε τις δικές σας
ιστορίες.
Καρτέλα
δέκατη τέταρτη: Φίδι
-Πώς ονομάζεται το φίδι;
-Ποιος του έδωσε το
όνομά του και γιατί;
-Γιατί κουβαλάει μαζί
του μία επιστολή και πού την πηγαίνει;
-Ποιο ιδιαίτερο
χαρακτηριστικό έχει;
-Σε ποιον από τους
ήρωες της παραμυθοτράπουλας ανήκει;
Στην ιστορία μπορούν να
ενσωματωθούν και οι καρτέλες των προηγούμενων εβδομάδων (μάγισσα, πριγκίπισσα,
πειρατής, ξωτικό, νεράιδα, βασιλιάς, ιππότης, πεταλούδα, κοκκινολαίμης, άλογο,
γάτα, λαγός).
Πίσω
μέρος των καρτών (επιλογή «εκτύπωση διπλής όψης»)
Αν θέλεις να μοιραστείς
μαζί μας το παραμύθι σου, στείλε το μήνυμά σου στην ηλεκτρονική διεύθυνση yotakotsafti1@yahoo.gr
Τι; Ακόμα κάθεσαι;
Το Παραμυθοπαιχνίδι ξεκινάει
τώρα!
Με αγάπη από τη
Φλώρινα,
Γιώτα Κοτσαύτη
…
ΛΙΓΑ
ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΠ
Ο Ρώσος θεωρητικός
Βλαντιμίρ Προπ μελετώντας το λαϊκό μαγικό παραμύθι της χώρας του κατέληξε στο
συμπέρασμα ότι σε όλα τα παραμύθια υπάρχουν κάποιες λειτουργίες, οι οποίες
καθορίζουν τη δράση των δρώντων ηρώων και είναι συνολικά τριάντα μία
(απομάκρυνση, απαγόρευση, παράβαση, έρευνα, προδοσία, παγίδα, συνενοχή, ζημιά ή
έλλειψη, μεσολάβηση, συγκατάθεση του πρωταγωνιστή, αναχώρηση του πρωταγωνιστή,
ο πρωταγωνιστής υποβάλλεται σε δοκιμασία από το δωρητή, αντίδραση του
πρωταγωνιστή, κατοχή του μαγικού μέσου, μεταβίβαση του πρωταγωνιστή, πάλη
πρωταγωνιστή-ανταγωνιστή, ο πρωταγωνιστής σημαδεύεται, νίκη επί του
ανταγωνιστή, μετατόπιση της δυστυχίας ή της αρχικής έλλειψης, επιστροφή του
πρωταγωνιστή, διωγμός του, ο πρωταγωνιστής γλιτώνει, ο πρωταγωνιστής φτάνει
ινκόγνιτο στο σπίτι, απαιτήσεις του ψεύτικου πρωταγωνιστή, στον πρωταγωνιστή ανατίθεται ένα δύσκολο
καθήκον, επιτέλεση του καθήκοντος, αναγνώριση του πρωταγωνιστή, αποκάλυψη του
ψεύτικου πρωταγωνιστή ή ανταγωνιστή, μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή, τιμωρία του
ανταγωνιστή, γάμος του πρωταγωνιστή). Δεν είναι όμως απαραίτητο να υπάρχουν
όλες οι λειτουργίες σε κάθε παραμύθι, ούτε να εμφανίζονται με την ίδια σειρά.
Σύμφωνα με τον Τζάνι
Ροντάρι στο Ρέτζο Εμίλια (επαρχία της Ιταλίας η οποία έγινε γνωστή για το
καινοτόμο παιδαγωγικό της πρόγραμμα) ξεκίνησαν να δουλεύουν με τις λειτουργίες
του Προπ φτιάχνοντας καρτέλες και γράφοντας απλά στην καθεμία τον τίτλο της
λειτουργίας ή του θέματος. Με τον τρόπο αυτό τα παιδιά εμπνεύστηκαν και έγραψαν
πολλές ιστορίες.
Με βάση, λοιπόν, όλες
αυτές τις ιδέες, δημιουργήθηκε το «Φτιάξε μία ιστορία».
Μπορεί να μη στηρίζεται
στις λειτουργίες του Προπ, έχει όμως ως αρχή του τη φιλοσοφία του Τζάνι Ροντάρι,
σύμφωνα με τον οποίο όλοι, αν έχουμε μία αφορμή μπορούμε να γράψουμε παραμύθια!
Βιβλιογραφία:
-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ
ΑΚΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ, Άρθρα και μελετήματα για την παιδική λογοτεχνία, εκδόσεις
Δημ.Κ.Σαλονικίδη, Θεσσαλονίκη, 1999.
-ΤΖΑΝΙ ΡΟΝΤΑΡΙ,
Γραμματική της φαντασίας-Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες, εκδόσεις
Μεταίχμιο, 1993, μετάφραση Γιώργος Κασαπίδης.
…
Αθηνά
Πετούλη
Η Αθηνά Πετούλη
γεννήθηκε στην Κόρινθο, μεγάλωσε και σπούδασε στην Αθήνα, όπου παρακολούθησε
μαθήματα σχεδίου και ζωγραφικής. Διαμένει μόνιμα στο νησί της Σάμου με τον
σύζυγο και τα τρία παιδιά τους. Ασχολείται με τη ζωγραφική (ελαιογραφίες,
ακουαρέλες, ακρυλικά, έργα για παιδικά δωμάτια), την εικονογράφηση παιδικών
βιβλίων και την εκμάθηση ζωγραφικής σε παιδιά. Έχει λάβει μέρος σε πολλές
εκθέσεις ζωγραφικής κι έχει εικονογραφήσει παραμύθια για παιδιά:
«Καλημέρα ήλιε» της Ευφροσύνης Σπυροπούλου,
Andy’s Publishers,
«Ο Κόα και το μεγάλο
του δώρο» της Αθηνάς Βουδούρη,
«Μπουκέτα Ανθισμένα»
Χαϊκού και άλλα τρίστιχα για παιδιά (έπαινος 2014 από τη Γυναικεία Λογοτεχνική
Συντροφιά) της Γιώτας Κοτσαύτη (υπό έκδοση),
«Η ευχή της Αστεράτης»
της Ζωής Παπαδάκη, εκδόσεις Φυλάτος,
«Η μάγισσα Μουρ Μουρ
και το πλατύ παπούτσι» της Μαρίας Ιορδανίδου, εκδόσεις Φυλάτος.
«Το μονοπάτι του ήλιου»
του Αριστείδη Κάντα, εκδόσεις Ιδέες (υπό έκδοση)
Η σελίδα της Αθηνάς στο
facebook:
Γιώτα
Κοτσαύτη
Η Γιώτα Κοτσαύτη
γεννήθηκε το 1981 και μεγάλωσε στη Λεβαία Φλώρινας. Το 2003 πήρε το πτυχίο της
από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών. Παρόλο που παραμένει “νηπιαγωγός εν
ανεργία”, είναι “εν ενεργεία” μαμά της Παναγιώτας Χρυσοβαλάντου και της
Αναστασίας Ιουστίνης.
Φανατική βιβλιόφιλη,
θεωρεί ότι όσο υπάρχουν άνθρωποι που διαβάζουν, υπάρχει ελπίδα για έναν
ομορφότερο κόσμο.
Τα δύο πρώτα της βιβλία
κυκλοφορούν σε ηλεκτρονική μορφή (free e-book):
-Ένα λιοντάρι με πυρετό
μαθαίνει να μην είναι κακό, εκδόσεις Σαΐτα (2013)
-Γραννέτα, η
πρωταγωνίστρια μαριονέτα, εκδόσεις τοβιβλίο (2014)
Ετοιμάζονται, και πάλι
σε ηλεκτρονική μορφή, άλλα δύο:
-Το μαγικό βοτάνι
(παραμύθι)
-Κρυμμένο Μυστικό/Η
Αγάπη γκρεμίζει τους τοίχους (μυθιστόρημα για παιδιά)
Ενώ είναι σε αναζήτηση
εκδότη:
-Η νευρική Βιολέτα και
ο μαγικός καθρέφτης (παραμύθι με δραστηριότητες και συμβουλές από τον ψυχολόγο
Σάββα Σαλπιστή)
-Μπουκέτα
Ανθισμένα-Χαϊκού και άλλα τρίστιχα για παιδιά (ποιητική συλλογή-έπαινος από τη
Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά 2014)
Παράλληλα, κατά
διαστήματα, συμμετέχει σε συλλογικά ανθολόγια και δράσεις, με ποιήματα,
παραμύθια και διηγήματά της.
Η αγάπη της για την
παιδική λογοτεχνία την οδήγησε στη δημιουργία του ιστολογίου «Ένα κείμενο, μία
εικόνα».
Θα τη συναντήσετε
επίσης στο προσωπικό της ιστολόγιο, τις Ηλιαχτίδες, αλλά και στο ηλεκτρονικό
περιοδικό Book Tour.
Κατοικεί στο νομό
Φλώρινας μαζί με την οικογένειά της.
Στοιχεία επικοινωνίας: yotakotsafti1@yahoo.gr
…
*Με
τη σύμφωνη γνώμη των δημιουργών επιτρέπεται η ελεύθερη εκτύπωση των καρτών
«Φτιάξε ένα παραμύθι», καθώς και η δημιουργική χρήση τους σε ατομικές ή
ομαδικές δραστηριότητες. Μοναδικές προϋποθέσεις: να αναφέρεται ΠΑΝΤΑ η πηγή και
να ΜΗ χρησιμοποιούνται για εμπορικούς σκοπούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Για πες μας, πώς σου φάνηκε;